В течение 1960-ых американский налог на импорт часов был дифферинцирован.
На часы с более ,чем 20-ью камнями, он был существенно выше.
Что ж ,на каждый хитрый шлиц найдется своя отвертка, и Ролекс стал поставлять
на рынок США свой механизм 1520, с 17 камнями, вместо 26 обычных, чтобы не подпадать
под этот повышенный налог.
Например, Submariner 5513 на калибре 1520 с 17 камнями,
датирован IV 1967.
В основном эти механизмы ставились в 5513 Sub, Air King, ну и что-то еще ))
Эмпирическим путем было предположено, что то же самое проделывали с Tudor Eta 2483 2461, 2484,
которые тоже были известны в этих двух модификациях с 25 и 17 камнями.
И Омега, например ,
этот Seamaster SM300 на калибре 550 имеет тоже 17 камней.
Для технически подкованных на языке Шекспира далее непереводимая игра слов :
The 17 jewel count was possible because they removed the jewels from the automatic winding gear, replacing the jewels with metal bushings. However these were prone to wear, so it was normal for Rolex service centres to replace the winding plate (where most of the 'missing' jewels were) with the standard jewelled plate. Meaning that it is actually quite rare to find them in the 17 j configuration nowadays....
The 25/26 jewel 1520 used in the 5513 Sub, Air King etc is exactly the same as the 17 jewel 'tariff beater' model except for jewels in the reverser pivots and jewels in the movement plate for the intermediate wheel of the autowind assembly. The same balance assembly with flat hairspring is used in both.
Jewels can be installed in place of bushings in the reverser pivots of 17 jewel models but they will not accept the same jewels as used in the 25/26 jewel movements but must use special order jewels with a larger OD.
The chronometer grade 1570 etc is a bit different besides the jewel count as it has a different pallet fork, escape wheel and balance assembly with Breguet type hairspring...
http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?t=27614